آموزش «نظم» به بچه هاي بي نظم  

آموزش «نظم» به بچه هاي بي نظم

والدين بسياري هستند که از بي نظمي فرزندانشان نسبت به جمع و جور کردن وسايل شخصي خود ناراحت و نگران هستند ‍آنها به مشاورين مي گويند:مرتب تذکر مي دهيم. تهديد و تشويق مي کنيم ولي بي فايده است .چه کنيم؟

پاسخ به اين سوال را به اجمال در مراتب ذيل خلاصه مي کنيم.

1- در اولين گام و مرحله والدين بايد خودشان نسبت به رعايت قواعد و مقررات زندگي مقيد و توجه جدي داشته باشند.

والدين بي نظم و مسئوليت ناپذير که بدون برنامه و بدون مديريت زمان زندگي مي کنند گاهي به وعده هايي که مي دهند عمل نمي کنند

و يا کارهاي شخصي پدر و پسر را مادر انجام مي دهد اين والدين نمي توانند فرزنداني منظم و مقيد به قواعد مورد احترام اعضاي خانواده داشته باشند فراموش نکنيم که دوصد گفته چونيم کردار نيست.

چه خوب فرموده است امام صادق (ع) که: ديگران را با غير زبانتان (با عملتان) به خوبي ها (و اسلام) دعوت کنيد.

2- مقررات و آداب مورد عنايت والدين مي بايست شفاف و واضح باشد پيام هاي مبهم و کلي اغلب مورد بي توجهي واقع شده و مخاطب دچار ابهام و بي برنامه گي مي شود. بطور مثال به فرزند 6 ساله نبايد گفت: دختر يا پسر خوبي باش. منظم باش. وسايلت را مرتب کن. بلکه بايد از اين جملات استفاده کرد پسرم اسباب بازيهايي را که روي زمين ريخته اي جمع کن و داخل سطل آبي بريز. دکمه لباست را خودت ببند. به دفتر و کتاب خواهرت دست نزن ....

بهترين راه تعيين و تدوين مقررات ،مشارکت همه اعضاي خانواده با ارائه پيشنهادات و حدود مسئوليت و انجام امور است. هر يک از اعضاي خانواده قول مي دهند که کارهاي پيشنهادي خود را انجام دهند. اگر انجام نشد چه برخوردي با او داشته باشيم؟ حدود تنبيه و تشويق چه ميزان باشد؟

3- پي گيري و تأکيد و توجه جدي به اجراي قواعد البته با کمي انعطاف و اغماض خطا و اشتباه تا 2 بار قابل گذشت بار سوم اعمال تنبيه

تنبيه يعني محروم کردن فرد از نيازهايي مثل پول تو جيبي ،استفاده از رايانه و يا تلويزيون رفتن به ميهماني و گردش و ....

4- اصل تدريج را هرگز فراموش نکنيد. اگر فرزند شما تاکنون بي نظم بوده نبايد بطور ضربتي به نظم پذيري او اقدام کرد.

بطور مثال لازم نيست او را يکباره به انجام همه ي کارهايش وادار کنيد. در آغاز از مثلا مرتب کردن کمد لباس و يا رخت خواب و يا لوازم التحرير و کف اطاقش (يکي) شروع و به تدريج به ساير بخش بپردازيد.

5- با تهديد و نصيحت و موعظه در پي رفع مشکلات فرزندان نباشيد .کمترين اثرخواهد داشت. بخصوص نوجوانان بشدت از اينگونه برخوردها متنفرند. و موضع سرسختانه اي خواهند گرفت. بنابراين به حداقل صحبت و نصيحت اکتفا کنيد آنهم به جا و منطقي و در مسائل اصلي.

6- وسايلي را که فرزندتان را به نظم ،تشويق و ترغيب مي کند، تهيه کنيد .مثلا سطل زباله ويژه تراشه مداد ،جامدادي براي جمع کردن مدادها و کمد مخصوص براي لباسها... .

7- هرگز در جمع ضعف او را بيان نکنيد. برعکس توانايي ها و موفقيت هايش را طرح و البته ماهرانه تکرار کنيد بي مبالاتي و اهمال در اين زمينه بطوريکه گمان کند که در پي فريب او هستيد نتيجه عکس خواهد داد.

8- کارهايي که از عهده اش برمي آيد انجام ندهيد حداکثر در انجام کارهايش کمکش کنيد.

9- اسباب بازيها و وسايل و امکانات زياد و غير ضروري براي فرزندان تهيه نکنيد اين عمل برخلاف قواعد و لوازم نظم پذيري او خواهد بود.

10- در فرصت هاي تعيين شده با او بازي و ارتباط دوستانه داشته باشيد. اگر فرزند شما زير 10 سال سن دارد بعد از بازي در جمع کردن وسايل بازي با هم مسابقه بدهيد.

11- کودکان ،عاشق بازي، قصه گويي، شعر خواني، سرگرمي و.... هستند لذا آموزش هاي لازم از جمله نظم پذيري را با بهره گيري از اين روش ها طراحي کنيد. بطور مثال در سناريوي بازي کودکي که همه دوستش دارند و در کارهاي شخصي موفق و شاداب است و وسايل شخص اش را خودش جمع و جور مي کند را بگنجانيد.

در بازي دو نفره با کودک خود گاهي شما نقش فرد بي نظم را ايفا کنيد و عکس العمل او را ببينيد گاهي از او بخواهيد نقش فردي منظم و مسئوليت پذير را بازي کند.

12- قبل از استفاده کودک از وسايل بازي، نقاشي، لوازم التحرير براي فعاليت هاي درسي، شرايط و قواعد را ياد آوري کنيد و شرط همکاري و بازي با او و تأمين نيازهايش را انجام وظيفه مناسب اعلام  کنید.